Jakie są rodzaje znieczuleń?
Lekarz stomatolog odpowiada.

Jakie są rodzaje znieczuleń? Lekarz stomatolog odpowiada.

Wielu Pacjentów cierpi na tak zwaną dentofobię, czyli strachem przed wizytą w gabinecie stomatologicznym. Dzięki możliwości przeprowadzenia zabiegu w znieczuleniu Pacjent nie odczuwa bólu, a powrót do zdrowia jest znacznie krótszy, sam zabieg zaś jest mniej obciążający dla zdrowia.

W stomatologii wyróżniamy znieczulenie miejscowe oraz ogólne. Obydwie metody są dostępne w naszej klinice – Grudzińscy Stomatologia. Znieczulenie ogólne przeprowadzamy od ponad 20 lat. Jesteśmy jedyną kliniką w okolicy Bielska-Białej, która w swojej ofercie posiada tak duże doświadczenie w leczeniu stomatologicznym pod narkozą.

Jak działa znieczulenie?

W naszej klinice używamy komputerowego znieczulenia miejscowego SleeperOne. To nowoczesne i w pełni bezpieczne rozwiązanie, którego ilość znieczulenia jest dopasowywana indywidualnie do każdego Pacjenta.

Za pomocą tzw. „różdżki” (specjalnego aplikatora) znieczulenie jest stopniowo podawane Pacjentowi. Ilość znieczulenia kontrolowana jest przez mikroprocesor umieszczony w urządzeniu.

Aplikowany środek znieczulający powoduje, że neuroreceptory nie przekazują do naszego mózgu bodźców, które powodują odczucie bólu. Sama aplikacja jest bezbolesna i nie wywołuje strachu u Pacjenta, ponieważ w przeciwieństwie do starszej metody nie wykorzystuje ona strzykawki i igły.

Narkoza, czyli znieczulenie ogólne polega na wprowadzeniu Pacjenta w stan tzw. uśpienia za pomocą specjalnych środków. Już podczas jednej wizyty Pacjent może mieć wyleczone kompleksowo wszystkie ubytki, a przez cały czas trwania zabiegu nie odczuwać bólu. Stres związany z wizytą u stomatologa zostaje zredukowany do minimum.

Czy znieczulenie ogólne jest bezpieczne i jak się do niego przygotować?

W Grudzińscy Stomatologia dbamy przede wszystkim o dobro i bezpieczeństwo Pacjenta. W przypadku przeprowadzenia zabiegu w znieczuleniu ogólnym,  Pacjent zawsze proszony jest o wykonanie badań laboratoryjnych, które pozwolą określić anestezjologowi, czy nie ma żadnych przeciwskazań do przeprowadzenia zabiegu.

Ponadto w dniu przeprowadzenia zabiegu w znieczuleniu ogólnym Pacjent nie może jeść 6 godzin przed planowanym leczeniem oraz pić na 4 godziny przed jego wykonaniem (zalecamy dzień przed zrezygnować z napojów gazowanych).

Naszym Pacjentom zalecamy przyjście w dniu zabiegu do kliniki z osobą towarzyszącą i nieprzyjeżdżanie autem.

Zabieg w znieczuleniu ogólnym (narkozie) jest przeprowadzany w obecności anestezjologa i pielęgniarki anestezjologicznej. Lekarz anestezjolog przy pomocy specjalistycznego sprzętu monitoruje akcje serca, ciśnienie i oddech Pacjenta, aby lekarz stomatolog mógł w tym czasie skupić się na przeprowadzeniu zabiegu w jamie ustnej.

Warto przypomnieć, że od lat wielu lat współpracujemy z doświadczonym lekarzem anestezjologiem, który kwalifikuje naszych Pacjentów do znieczulenia, wybiera odpowiedni jego rodzaj dopasowany indywidualnie do każdego Pacjenta. Dzięki temu mamy pewność, że jest to procedura w pełni bezpieczna, pod warunkiem, że Pacjent przestrzegał zaleceń anestezjologa.

Nie ma jednoznacznych wskazań, kiedy należy przeprowadzić zabieg w znieczuleniu. Jednak w Grudzińscy Stomatologia zalecamy takie rozwiązanie Pacjentom, którzy mają niski próg bólu lub obawiają się wizyt stomatologicznych.

Pamiętajmy, że odwlekając wizyty u stomatologa, nie sprawimy, że problem sam zniknie. Nic bardziej mylnego – nieleczone zęby powodują tzw. efekt domina. Małe ognisko próchnicy z czasem może okazać się wskazaniem do przeprowadzenia leczenia kanałowego.

Podstawą przeprowadzenia zabiegu jest dokładny wywiad z Pacjentem. Dzięki temu możemy jeszcze przed przystąpieniem do zabiegu wykluczyć pewne przeciwskazania jakimi mogą być: alergie na środki stosowane do znieczulenia, astma bądź inne choroby układu oddechowego, cukrzyca czy choroby nerek i serca.