Krwawienie dziąseł – co oznacza?

Dlaczego krwawią dziąsła?

Krwawienie dziąseł jest często konsekwencją ich zapalenia. Jest to choroba infekcyjna, która najczęściej wynika z nieprawidłowej higieny.

Oprócz próchnicy, zapalenie dziąseł to najczęściej spotykany problem u Pacjentów. Zalegające resztki pokarmowe, kamień oraz osad nazębny są idealnym źródłem pokarmu dla bakterii, które wnikają w kieszonki dziąsłowe i tworzą stany zapalne.

Przyczyny krwawienia dziąseł:

• Zbyt twarda szczoteczka do zębów,
  • Nieprawidłowa technika szczotkowania,
  • Niewłaściwe używanie nici do zębów,
  • Zalegający kamień oraz osad nazębny,
  • Anemia,
  • Paradontoza – choroba przyzębia, która powoduje odsłonięcie szyjek zębowych, recesje dziąseł, oraz chwiejność zębów,
  • Bruksizm – zgrzytanie zębami,
  • Niedobór witaminy K – która odpowiada w głównej mierze za krzepliwość krwi,
  • Cukrzyca,
  • Choroby wątroby,
  • Niewłaściwe używanie leków przeciw zakrzepowych.

Gdy podczas jedzenia lub szczotkowania zauważysz krew, lub Twoje dziąsła są bardzo wrażliwe i czułe na różnego rodzaju bodźce, należy niezwłocznie zgłosić się do lekarza stomatologa.

Jeżeli odpowiednio wcześnie zdiagnozujemy problem, leczenie będzie przebiegało znacznie krócej i będzie mniej skomplikowane. Zbagatelizowanie krwawienia dziąseł może prowadzić do rozwoju choroby przyzębia, czyli paradontozy.

Krwawienie dziąseł podczas szczotkowania

Krwawienie dziąseł często spowodowane jest nieprawidłową techniką mycia zębów i źle dobraną szczoteczką (o twardym włosiu i dużej główce).

Wyróżniamy kilka metod szczotkowania, które są dobierane do indywidualnych potrzeb każdego Pacjenta. Zbyt duży nacisk lub twarde włosie może powodować uszkodzenie i krwawienie dziąseł, a nawet recesje.

• Metoda roll (obrotowo-wymiatająca) – dedykowana osobom z chorobą przyzębia (paradontozą). Ustawiamy szczoteczkę pod kątem 45 stopni i ruchem zbliżonym do przekręcania manetki, czyścimy zęby.
  • Metody wibrujące (Bass, Stillmann, Charters).
  • Metoda okrężna (Fones).
  • Metody pionowa.
  • Metoda pozioma.

Krwawienie dziąseł nie należy do najprzyjemniejszych doznań. W zniwelowaniu tego problemu oraz jego wyleczeniu pomagają specjalistyczne płyny dostępne w gabinecie stomatologicznym oraz zabiegi higienizacyjne. Polegają one na usunięcie kamienia nazębnego przy pomocy skalera, piaskowania i polerowania zębów oraz fluoryzacji.

Ważną rolę w leczeniu zapalenia dziąseł odgrywają regularne wizyty kontrolne i higienizacyjne. W Grudzińścy Somatologia higienistka dobierze odpowiednią metodę szczotkowania oraz narzędzia do indywidualnych potrzeb Pacjenta. Przeprowadzi również dokładny instruktaż jak należy dbać o zęby w domu, nie uszkadzając przy tym dziąseł.

W Grudzińscy Stomatologia leczenie rozpoczynamy od przeprowadzenia profesjonalnego zabiegu higieny, którego zadaniem jest usunięcie złogów kamienia nazębnego, osadu oraz płytki bakteryjnej z zębów. Na zabieg profesjonalnej higieny składa się z skalingu, piaskowania, polerowania i fluoryzacji.