Halitoza – jak pozbyć się nieprzyjemnego zapachu z ust?

Czym jest halitoza?

Halitoza to najprościej mówiąc nieprzyjemny, drażliwy zapach z ust. To problem, który dotyka aż 25% naszego społeczeństwa.

Główną przyczyną halitozy jest nieprawidłowa higiena jamy ustnej, zalegający resztki jedzenia oraz bakterie. Jednak nie tylko ona może być przyczyną przykrego zapachu z ust.

• Przyczyny stomatologiczne – próchnica, kamień i osad nazębny, grzybica jamy ustnej, paradontoza, powikłania po zabiegach dentystycznych czy nieusunięte resztki pokarmowe.
  • Dieta – spożywanie dużych ilości alkoholu, czosnku, cebuli, picie niewystarczających ilości płynów, głodówki.
  • Palenie wyrobów tytoniowych – wpływają na zmianę środowiska bakteryjnego w jamie ustnej (namnażanie się bakterii beztlenowych), powodują osadzanie się kamienia nazębnego.
  • Pora dnia – u wielu osób występuje jedynie halitoza poranna (nieprzyjemny oddech zaraz po obudzeniu). Jej przyczyną jest zmniejszenie produkcji śliny w czasie snu.
  • Leki – skutkiem ubocznym działania niektórych leków może być nieprzyjemny zapach z ust – dotyczy to przede wszystkim części leków antydepresyjnych, przeciwbólowych, moczopędnych, antycholinergicznych.
  • Mała ilość spożywanych płynów w ciągu dnia – zbyt mała ilość przyjmowanych napoi wpływa znacząco na nawilżenie błony śluzowej oraz produkcję śliny, która oczyszcza naszą jamę ustną z zalegających bakterii.
  • Nieprawidłowa higiena – sprzyja rozwojowi znajdujących się w jamie ustnej beztlenowych bakterii. Produkują one lotne związki np. siarki, co bezpośrednio przekłada się na nieświeży oddech.

Jak pozbyć się nieprzyjemnego zapachu z ust? Domowe rozwiązania

Nieprawidłowa higiena, zalegające resztki pokarmowe, ubytki, to główne przyczyny nieprzyjemnego oddechu. Dlatego w pierwszej kolejności należy zgłosić się do lekarza stomatologa, który zlokalizuje źródło halitozy. Na podstawie odpowiedniej diagnostyki, podejmie odpowiednie środki bądź skieruje do lekarza innej specjalizacji.

Jednak nie zawsze terminy są dostępne od ręki i na umówioną wizytę trzeba poczekać kilka dni. Przygotowaliśmy listę domowych rozwiązań, które pozwolą na chwilę pozbyć się nieprzyjemnego zapachu z ust.

• Prawidłowa higiena jamy ustnej – z pozoru błaha czynność, jednak źle wykonywana nie usuwa zalegających resztek pokarmowych oraz bakterii. Zęby należy myć conajmniej dwa razy dziennie przez 2 minuty oraz uzupełnić codzienną higienę o nitkowanie oraz „czyszczenie” języka.
      • Jabłka – warto wprowadzić te owoce do swojej codziennej diety, ponieważ ich twarda struktura pomaga usuwać resztki pokarmu i pobudzać jamę ustną do produkcji śliny.
      • Picie odpowiedniej ilości płynów – woda pomaga utrzymać odpowiednie nawilżenie błony śluzowej jamy ustnej, wspomaga produkcję śliny, a także odświeża oddech.
      • Imbir – działa odkażająco i odświeżająco. Ma nieco pikantny, soczysty smak, przez co w trakcie jego spożywania można poczuć lekkie mrowienie lub pieczenie. Imbir można żuć, dodawać do herbaty lub wody.

Pamiętajmy, że to jednak chwilowe rozwiązania i aby się z nim uporać, należy zgłosić się do lekarza stomatologa, który zlokalizuje przyczynę halitozy lub skieruje do lekarza innej specjalizacji, jeżeli problemy mają podłoże np. gastrologiczne.

Co jeśli problem halitozy nie ustaje?

W 90%, przyczyna halitozy ma podłoże stomatologiczne. Leczenie halitozy w Grudzińścy Stomatologia rozpoczynamy od przeprowadzenia wywiadu z Pacjentem oraz kontroli stanu uzębienia.

Już te dwie czynności w większości przypadków pozwalają nam na ustalenie dalszego planu leczenia. Potencjale zabiegi to:

• Zabieg profesjonalnej higienizacji, który polega na usunięciu złogów kamienia i osadu nazębnego,
  • Uzupełnienie ubytków,
  • Usunięcie próchnicy.